fredag 17 augusti 2007

Om musik som självbiografisk beskrivning

Jag brukar ha l'tt för att se kopplingar till musik, det är enkelt när man är på det humöret, jag skulle nog kunna säga att min liv kan kopplas till cirka 345 låtar, men till min förvåning är det allmänna låtar, jag hittade en slags självbiografisk låt förra veckan på Grand Central Winters, Silent Storm. Låten heter "Missing You", men den riktar sig mer mot min far och låten är helt plötsligt inte så biografisk ur mitt perspektiv utan min faders.
Låten "Wating For My Real Life to Begin" av Colin James Hay är en välkänd låt, framför allt för dom som ser på Scrubs. Zach Braff har alltid haft en förkärlek till Colin Hays musik, det märks i både Scrubs och hans egenregisserade "Garden State" (som förövrigt har ett av de klockrenaste soundtracken av alla filmer jag sett) och det är just den låten som jag fastnade vid lite idag. Jag är på en sorts musikjakt nu, 4 Colin Skivor införskaffades på ett mer eller mindre olagligt sätt under natten som passerade och just denna låt som man förvrigt hittar på en väldigt bra skiva "Transcendental Highway".
Så varför är denna låt den låten som skulle kunna ses som min självbiografiska låt, det har främst med min uppväxt att göra, vem jag är eller har varit under de hr 19 senaste åren, inte vem jag vill vara eller vad jag drömmer om utan simpelt vart jag är just nu, i mitten av det förflutna och det kommande. Colin sjunger om att jag är på väg på en resa, jag väntar på båten, men ingenting händer riktigt, det finns en plan, den är tvetydig men jag väntar på att mitt riktiga liv ska börja. Mödrar oroar sig, det är så det fungerar, de vet jag.
Sen kan jag gott tipsa om andra låtar med mr. Colin James Hay som jag föll för.
Overkill (Acoustic Version) från Man at Work, I Don't Think I'll Get Over You från Garden State Soundtracket, låten Looking for Jack - Going Somewhere. Beautiful World (Alt. Mix) - Man at Work och Lifetime från Transcendental Highway
För övrigt är jag bara kvar i Sverige i 11 dagar, sen så eh, ska jag eh, träffa en tjej.
Välförkänt och underbart.
Fuck Off
Tef

Inga kommentarer: